HISTORIA CZŁONKOWIE AKTUALNOŚCI WSPOMNIENIA OSIĄGNIĘCIA FOTOGALERIA PISZĄ O NAS KONTAKT

"Odkrywamy Izrael"
Ziemia Święta,
26 września - 03 października

Foto: Stefan Marynowicz, Katarzyna Koszulańska, Janusz Kosmal

Biblia będąca uniwersalną prawdą, źródłem trzech największych religii świata, została napisana w Ziemi Świętej do której przybyliśmy, aby chwalić Pana śpiewem, bo kto śpiewa, ten dwa razy się modli. Izrael to kraj kontrastu a tutaj w krajobrazach, w których powstały nieśmiertelne ideały jest wiele najpiękniejszych pomników historii więcej ......

Pierwsze cztery doby byliśmy zakwaterowani w hotelu w Betlejem. Miasto jest pod zarządem autonomii palestyńskiej zachodniego brzegu Jordanu Jasera Arafata i mimo tego, że miasto jest nie doświetlone to dla turystów w pełni bezpiecznie więcej ......

Nad Betlejem góruje Bazylika Narodzenia Pańskiego przy Placu Żłóbka, która została zbudowana ponad grotą, uważaną za miejsce przyjścia Jezusa. Miejsce narodzenia Jezusa jest jednym z najstarszych miejsc chrześcijańskich w Ziemi Świętej. Od pierwszych lat istnienia chrześcijaństwa, chrześcijanie z Betlejem otaczali czcią to miejsce więcej .......

Niedaleko Bazyliki Narodzenia Pańskiego, znajduje się Grota Mleczna w której byliśmy. Palestyńska legenda mówi, że Rodzina Święta po ucieczce przed prześladowaniem króla Heroda zatrzymała się w na chwilę w tej grocie
więcej .......

Góra Oliwna to wzniesienie położone we wschodniej Jerozolimie (Syjonu) a od Starego Miasta oddzielona jest Doliną Cedronu, gdzie przepływa niewielki okresowy strumień. Inna nazwa tego miejsca to Dolina Królów, gdzie podobno pochowani mają być Dawid, Salomon, Jozafat i inni królowie Izraela. Również groby syna Dawida - Absaloma, Zachariasza (męża Elżbiety i ojca Jana Chrzciciela) oraz rodziny kapłańskiej Hesir z czasów Heroda więcej ......

Schodząc ze szczytu wzniesienia w kierunku Sanktuarium Dominun Flevit, zatrzymaliśmy się z zadumą przy pozostałościach nekropoli Żydowskiej. Usłyszeliśmy od przewodnika, że w dawnych czasach kładło się ciało, aby się samo rozłożyło a następnie kości były zakopywane do ziemi lub zbierane i składane do kamiennych skrzynek, jakby małych sarkofagów nazwanych "ossuaria", które mogliśmy zobaczyć umieszczone w grocie więcej .......

W 66 roku młody, ambitny cesarz Neron, rozprowadził swoją religię i fałszywych własnych bogów. Wybuchło powstanie trwające cztery lata, podczas którego rzymianie zburzyli świątynie a następnie całą Jerozolimę kamień po kamieniu.
         Kiedy w Niedzielę Palmową Jezus schodził zboczami Góry Oliwnej zobaczył piękny widok miasta, który Go nie ucieszył, ponieważ przewidział zburzenie świątyni. Zapłakał nad losem Jerozolimy, jej mieszkańców i rzekł
więcej ......

U podnóża Góry Oliwnej, wstąpiliśmy do miejsca bardzo szczególnego, gdzie nad bramą widniał napis - HORTVS GETHSEMANI. Za murem ukazał nam się widok pięknego Ogrodu Oliwnego (Ogrójca). Na tym terenie oliwki uprawia się od przeszło pięciu tysięcy lat. Wiek drzewka oliwnego, nierzadko osiąga półtora tysiąca lat, więc niektóre z nich prawdopodobnie mogą pamiętać czasy początków naszej ery więcej ......

Udaliśmy się do przylegającej do Ogrójca - Bazyliki Konania. Teologicznie jest to bardzo ważne miejsce w Jerozolimie, ponieważ według jednej z ksiąg Nowego Testamentu - Apokalipsy, powrót Jezusa na Ziemię będzie właśnie w tutaj więcej ......

Fascynujące było podążać krętymi, ciasnymi i stromymi uliczkami Starego Miasta Jerozolimy, gdzie wciąż toczy się życie, co sprawiało, że czas jakby się zatrzymał, a dodatkowo ciekawe opowieści przewodnika, wciąż potęgowały naszą wyobraźnię o cierpieniach i ostatnich godzinach życia Chrystusa więcej ......

Stacje Drogi Krzyżowej X do XIV, znajdują się Bazylice Grobu Pańskiego, natomiast Golgota znajduje się dzisiaj 16m. wyżej niż w czasach Nowego Testamentu. Na dziedzińcu Bazyliki widać kamienie z XI i XII wieku, a fasada i wejście dziedzińca też nie zmieniły swojego wyglądu od czasów krzyżowców
więcej ......

Miasta Ziemi Świętej - Betlejem i Jerozolima wyglądają w nocy także pięknie. Mnóstwo świateł neonów migotało dając poświatę z miejsc dla nasz szczególnych. Pojechaliśmy na wieczorną wycieczkę po Jerozolimie i odwiedziliśmy miejsca, gdzie byliśmy za dnia. Teraz panorama wygląda również imponująco
więcej .....

Pojechaliśmy na wschód od Betlejem do wioski Bet Sahur, gdzie mieści się sanktuarium nazywanym potocznie "Pole Pasterzy". Znajdują się tutaj groty, w których według tradycji mieszkali pasterze ze swoimi stadami. Ewangelista Łukasz pisze: więcej .....

Byliśmy także z wizytą w niewielkiej biblijnej miejscowości Ain Karem (źródło winnicy), oddalonej od Starego Miasta o około 8 km Znajduje się tutaj franciszkański kościół Nawiedzenia. Zgodnie z chrześcijańską tradycją w tym miejscu mieszkali św. Zachariasz wraz z żoną św. Elżbietą więcej .....

Góra Syjon Znajduje się tuż za murami Starego Miasta i jeśli wchodzilibyśmy właśnie od tej strony, to wcale nie wygląda jak góra. Myśmy jednak przyjechali od strony Góry Oliwnej to rzeczywiście Syjon jest imponującą górą. Byliśmy oglądać grób króla Dawida
więcej .....

Po kamiennych schodach weszliśmy do Sali na Górze zwanej Wieczernikiem, gdzie został ustanowiony sakrament Eucharystii i zesłanie Ducha Świętego. Nad Grobem Króla Dawida, znajduje się pomieszczenie powszechnie uważane za miejsce spożywania Ostatniej Wieczerzy
(cenaculum, oznacza po łacinie jadalnię), jest jedynym miejscem chrześcijańskim w Izraelu, którym zarządzają władze lokalne więcej .....

Udaliśmy się do jednego z najbardziej rozpoznawalnych miejsc Jerozolimy - Ściany Płaczu, zwaną też Ścianą Zachodnią lub Murem Zachodnim (po hebrajsku HaKotel Hama'aravi lub po prostu HaKotel). Na pierwszy rzut oka to nic innego, jak zwykły kamienny mur. Jest to jednak jedno z najbardziej niezwykłych miejsc w całej Jerozolimie
więcej .....

W zachodniej części Jerozolimy znajduje się rozległe wzgórze, nazywane Wzgórzem Pamięci. Pojechaliśmy do Yad Vashem aby oddać hołd ofiarom holocaustu oraz cześć tym, którzy narażali swoje życie, ratując Żydów przed śmiercią

Pojechaliśmy na Pustynię Judzką, do oddalonej o około 13 km od Jerycha osady Qumran, położonej na terenie Izraela, gdzie żyli Esseńczycy. Miejsce to zasłynęło po tym, jak dwóch beduińskich pasterzy znalazło w grocie zwoje - rękopisy ukryte w dzbanach, pochodzące sprzed dwóch tysięcy lat

Morze Martwe jest prawdziwym cudem natury, położone zaledwie kilometr w lini prostej od Qumranu. W rzeczy samej jest to podłużne, bezodpływowe jezioro o nieludzkim zasoleniu (15 raz większym niż w Morzu Śródziemnym), gdzie wilgotność wynosi 4% a temperatury dochodzą do 40'C. Położone jest na Pustyni Judzkiej
więcej .....

Pojechaliśmy w kierunku Jerycha, aby zobaczyć niezwykłe drzewo z rodziny figowca, które rośnie na terenie palestyńskim. Oczywiście oglądaliśmy symboliczne drzewo, niemniej jednak wyglądało na bardzo stare więcej .....

Pojechaliśmy do miasta rodzinnego Jezusa - Nazaretu, gdzie znajduje się piękna Bazylika Zwiastowania Pańskiego zbudowana przez franciszkanów.
Potężna stożkowata kopuła, zakończona kamienną latarnią wznosząca się na wysokość 57 m chroni relikwię - Grotę Zwiastowania, która znajduje się w dolnym kościele więcej .....

Pojechaliśmy nad Morze Śródziemne do biblijnej miejscowości Jafa (po hebrajsku Yafo - Piękna), którą założył po biblijnym potopie jeden z synów Noego - Jafet.  W starej części miasta byliśmy przy pomniku wieloryba, symbolizującego legendę
więcej .....

Byliśmy w arabskim miasteczku, które zasłynęło z tego, że Jezus dokonał pierwszego cudu przemieniając na weselu Jana Ewangelisty wodę w wino, w sanktuarium Pierwszego Cudu Jezusa - Kanie Galilejskiej. Kana (od hebrajskiego-trzcina), znajduje się w Galilei, obecnie Kefe-Kana.
Tutaj także uzdrowił syna urzędnika królewskiego więcej .....

Jednym z ciekawych etapów naszej podróży był przejazd nadbrzeżną równiną do starożytnego portu i miasta Cezarei. Został tutaj utworzony Park Narodowy Cezarei, gdzie jest jedno z najważniejszych stanowisk archeologicznych w Izraelu
więcej .....

Na górze Karmel znajduje się klasztor Karmelitów (Stella Maris), spotkaliśmy nie znanych nam gości weselnych oraz parę młodą. Spontanicznie wyszła propozycja, abyśmy im zaśpiewali no i tak uczyniliśmy. Jaka była ich radość, gdy od nieznajomych usłyszeli kilka pięknych, radosnych pieśni po łacinie. Od naszego przewodnika dowiedzieli się, że jesteśmy chórem górniczym i zwiedzamy święte miejsca

Wspaniały widok rozpościerał się przed naszymi oczyma na stokach Góry Karmel z nad Zatoki Hajfy. Wokoło rozpościerały się przepięne Ogrody Bahaitowe tarasami po zboczach góry. Są one niezwykłą ozdobą Hajfy

Już z daleka widoczna jest jak na dłoni, majestatyczna, osobna Góra Przemienienia Pańskiego z klasztorem franciszkańskim na szczycie - 562 metrów n.p.m. Otoczona pasem równin, Góra Tabor
wznosi się z Doliny Jezreel, w Dolnej Galilei i od wieków wzbudza podziw i szacunek swym rozmiarem i kształtem. Podkreśla niezwykłość tego miejsca więcej .....

Udaliśmy się do równie ważnego miejsca opisywanego w Nowym Testamencie, aby na własne oczy zobaczyć miejsce, gdzie żył i nauczał Jezus oraz Jego Apostołowie. Jak podaje
Ewangelia, Chrystus na początku swej publicznej działalności opuścił rodzinne Nazaret i udał się na granicę pomiędzy dwoma pokoleniami Zabulona i Neftalego i osiedlił się w Kafarnaum, które stało się jego miastem
więcej .....

Byliśmy  w miejscu, które ma duże znaczenie dla wierzących w Dolinie Tabgha. Ta nazwa jest związana z tym, że Arabowie nie wymawiają litery - P. Tutaj nad Jeziorem Genezaret, Jezus ukazał się apostołom po zmartwychwstaniu po raz trzeci

W tej samej dolinie, zaledwie kilkadziesiąt metrów od kościoła Prymatu św. Piotra, znajduje się piękny kościółek niemieckich benedyktynów, cel wielu pielgrzymek - Kościół Rozmnożenia.
Udaliśmy sie tam, aby własnymi oczyma zobaczyć miejsce tak dobrze nam znane z Pisma Świętego więcej .....

Byliśmy w malowniczym miejscu, naturalnym amfiteatrze, na
 łagodnym zboczu Góry Błogosławieństw, gdzie Jezus dokonał tego cudu. rozmnożenia chleba. Tu też działo się najwięcej cudów Jezusa, tu padły słowa przypowieści o siewcy, stąd pochodził Kefas, tu mieszkała reszta uczniów Pana, a wody Jeziora i wzburzonych fal są nieodłącznym elementem ewangelicznych opisów więcej .....

Gdy rano wstajemy to pogoda nas nie zaskoczy, ponieważ o tej porze roku, tutaj codziennie jest ładna pogoda. Pojechaliśmy do
miejscowość Yardenit, położonej nad Jordanem, gdzie rzeka wypływa z Jeziora Genezaret więcej .....

Wspaniałym i niesamowitym przeżyciem dla nas, był rejs po Jeziorze Kinneret (hebrajska nazwa pochodziła od kształtu cytry - instrumentu), lub Jeziorze Galilejskim lub znanym jako Jezioro Genezaret, albo za czasów Jezusa Jezioro Tyberiadzkie od imienia rzymskiego cesarza - Tyberiusza. Jak widać nazwy są różne
więcej .....

W kopalniach w Rosji i Angoli wydobywane są surowe diamenty, które są szlifowane w Izraelu. Sztuka ta wymaga ogromnej precyzji i cierpliwości.
Izrael kontroluje 60% światowej produkcji diamentów, o czym poinformowała nas pani, która opowiadała (co prawda w języku rosyjskim, ale mogliśmy zrozumieć) i oprowadzała po szlifierni diamentów w "Caprice" więcej .....

Końcowy etap naszej wędrówki po Ziemi Świętej to Wzgórza Golan wznoszące się na pograniczu Izraela, Jordanii i Syrii. Pełniły one już w starożytności rolę twierdzy z której kontrolowano szlak wiodący z Egiptu do Mezopotamii